tmnew

 


Γράφει ο Δρ. Θεόδωρος Χίου*

 


Δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ ο Νόμος 4679/2020 (ΦΕΚ Α’ 71/20/3/2020) με τίτλο: Εμπορικά σήματα - ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2015/2436 για την προσέγγιση των νομοθεσιών των κρατών - μελών περί σημάτων και της Οδηγίας 2004/48/ΕΚ σχετικά με την επιβολή των δικαιωμάτων διανοητικής ιδιοκτησίας και άλλες διατάξεις, ο οποίος συνιστά τον Νέο Εθνικό μας Νόμο περί Σημάτων.


Ο Νόμος μεταφέρει (με καθυστέρηση) στο εθνικό δίκαιο την Οδηγία 2015/2436/ΕΕ και καταργεί τα άρθρα 121 έως 182 του ν. 4072/2012 (άρθρο 89 § 1 Ν. 4679/2020). Σημειώνεται ότι το μεγαλύτερο μέρος των διατάξεων εφαρμόζονται με αναδρομική ισχύ από τις 14 Ιανουαρίου 2019, αποσκοπώντας τη χρονική ευθυγράμμιση με την προθεσμία για ενσωμάτωση που προέβλεπε η Οδηγία (άρθρο 54).


Ο νέος Νόμος, σε αντίθεση με τον προγενέστερο, συνιστά αυτοτελές νομοθέτημα και αποτελείται από συνολικά 90 άρθρα.


Ως προς τις ουσιαστικές καινοτομίες, σταχυολογούμε τις παρακάτω:

 


Νέα επιτρεπτά είδη σημάτων.

Ο νέος Νόμος εισάγει για πρώτη φορά νομοθετικούς ορισμούς (άρθρο 1) και διευρύνει τα είδη σημάτων που δύνανται να αποτελέσουν αντικείμενο κατάθεσης. Σε αυτά συγκαταλέγονται ρητώς το σήμα θέσης, το σήμα κίνησης, το οπτικοακουστικό και το ολογραμμικό σήμα (άρθρο 2§4 στ. δ’, η-ι) αλλά και κάθε άλλο είδος σήματος το οποίο δύναται να αναπαρίσταται κατά τρόπο που να επιτρέπει στις αρμόδιες αρχές και στο κοινό να προσδιορίζουν με σαφήνεια και ακρίβεια το αντικείμενο προστασίας που παρέχεται στο δικαιούχο του (άρθρο 2§ 2 και 5)




Αυτεπάγγελτη έρευνα για ύπαρξη σχετικού απαραδέκτου.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει η διάταξη του άρθρου 5§5 σύμφωνα με την οποία υπάλληλος της Διεύθυνσης Σημάτων (Ερευνητής –άρ. 1§3 στ. η’) πραγματοποιεί έρευνα για προγενέστερα σήματα τα οποία κατά την κρίση του προσβάλλονται από τη δήλωση της κατάθεσης νέου σήματος, και ενημερώνει σχετικά τους δικαιούχους προκειμένου να ασκήσουν ανακοπή, εφόσον το επιθυμούν.




Τροποποιήσεις στη «δικονομία» ενώπιον της ΔΕΣ.

Εισάγεται αναλυτικότερη ρύθμιση σχετικά με τη διαδικασία ενώπιον της ΔΕΣ (άρθρο 30 § 10) ενώ παρέχεται δυνατότητα παρέμβασης ενώπιον της ΔΕΣ από όποιον έχει έννομο συμφέρον, τουλάχιστον πέντε (5) πλήρεις ημέρες πριν από τη συζήτηση (άρθρο 30 § 12). Επίσης, προβλέπεται η δυνατότητα προσφυγής των μερών σε Διαμεσολάβηση, οποτεδήποτε μετά την κατάθεση ανακοπής, αίτησης έκπτωσης, ακυρότητας και παρέμβασης ενώπιον της ΔΕΣ (άρθρο 31).




Δυνατότητα ανταγωγής ή ανταίτησης ασφαλιστικών μέτρων για έκπτωση ή ακυρότητα σήματος.

Οι δικαιοδοσίες πολιτικών και διοικητικών δικαστηρίων επαναπροσδιορίζονται. Σύμφωνα με το άρθρο 38 § 12 και 47 § 4 στ. γ’, ο εναγόμενος για προσβολή σήματος μπορεί να ασκήσει ανταγωγή με αίτημα την έκπτωση ή την ακυρότητα του σήματος στο οποίο στηρίζεται η αγωγή, κάτι που μέχρι πρότινος ήταν δυνατό στο πλαίσιο διοικητικής διαδικασίας ενώπιον ΔΕΣ (βλ. άρ. 158 § 1 και 162 Ν. 4072/2012 και άρ. 50 και 52 του νέου νόμου).




Προσβολή αποφάσεων της ΔΕΣ για έκπτωση ή ακυρότητα σήματος ενώπιον των πολιτικών δικαστηρίων.

Η απόφαση της ΔΕΣ η οποία κρίνει αίτηση κατά δικαιούχου του σήματος με την οποία ζητείται έκπτωση από το δικαίωμα ή ακυρότητα του σήματος προσβάλλεται στα πολιτικά δικαστήρια με ανακοπή του άρθρου 583 ΚΠολΔ. Η ανακοπή δικάζεται κατά την τακτική διαδικασία και αρμόδιο είναι το Μονομελές Πρωτοδικείο της Αθήνας (άρθρο 47§4 στ. β’, 50 § 1 και 52 § 1).

 



Δημοσίευση αποφάσεων σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Σύμφωνα με το άρθρο 46, τα αστικά δικαστήρια ή τα ποινικά δικαστήρια με τις αποφάσεις τους για προσβολή σήματος μπορούν, ύστερα από αίτηση του ενάγοντος ή του πολιτικώς ενάγοντος, αντίστοιχα, και με δαπάνες του προσβάλλοντος το σήμα, να διατάσσουν τα ενδεδειγμένα μέτρα για τη διάδοση των πληροφοριών σχετικά με την απόφαση, καθώς και την ανάρτηση της απόφασης στο διαδίκτυο και την πλήρη ή μερική δημοσίευσή της στα μέσα μαζικής ενημέρωσης ή σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης.




Σήματα πιστοποίησης.

Προβλέπεται ρητώς η κατάθεση σημάτων πιστοποίησης, ήτοι σημάτων που είναι ικανά να διακρίνουν τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες που πιστοποιούνται από τον δικαιούχο του σήματος, όσον αφορά στο υλικό, τον τρόπο παρασκευής των προϊόντων ή παροχής των υπηρεσιών, την ποιότητα, την ακρίβεια ή άλλα χαρακτηριστικά, με εξαίρεση τη γεωγραφική προέλευση, από τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που δεν έχουν την ανωτέρω πιστοποίηση (άρθρο 56§1). Η δήλωση κατάθεσης σημάτων πιστοποίησης συνοδεύεται από κανονισμό χρήσης, ο οποίος συντάσσεται από τον καταθέτη της δήλωσης και οποίος αναφέρει τα πρόσωπα που επιτρέπεται να χρησιμοποιούν το σήμα, τα χαρακτηριστικά που πρέπει να πιστοποιεί το σήμα, καθώς και τον τρόπο με τον οποίο ο φορέας πιστοποίησης εξετάζει τα χαρακτηριστικά αυτά και εποπτεύει τη χρήση του σήματος (άρθρο 57§1 και 2).




Αλλαγές στα τέλη.

Αυξάνεται κατά 10€ το τέλος έγχαρτης κατάθεσης εθνικού σήματος (από 110 σε 120 €) και μειώνεται κατά 10€ το τέλος ηλεκτρονικής κατάθεσης (από 110€ σε 100€). Αντίστοιχα, αυξάνεται κατά 20€ το τέλος παράτασης προστασίας σήματος που υποβάλλεται έγχαρτα (από 90 € σε 110€). Αντιθέτως, αυξάνεται το τέλος κατάθεσης σήματος από μετατροπή σήματος της ΕΕ ή διεθνούς ή από διαίρεση, ενώ δεν προβλέπεται στον νόμο τέλος για την αλλαγή επωνυμίας ή νομικής μορφής ή κατοικίας ή έδρας, για την έγγραφή περιορισμών του δικαιώματος στο σήμα ή για τη διαβίβαση αίτησης σήματος της ΕΕ (άρθρο 87§1), όπως προβλεπόταν στον προγενέστερο νόμο (άρ. 179 ν. 4072/2012).

 


Το πλήρες κείμενο του νέου Νόμου Σημάτων είναι διαθέσιμο εδώ.

 

Θεόδωρος Χίου είναι Δικηγόρος Πνευματικών δικαιωμάτων, Ψηφιακών Τεχνολογιών και Καινοτομίας (Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.), εκλεγμένος Μεταδιδακτορικός Ερευνητής στη Νομική Σχολή Αθηνών και Διδάσκων στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής.

Image credits: Logo photo created by creativeart - www.freepik.com




ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ: